torsdag den 2. juni 2011

The ultimate burger!


Til aften fik min lillebror og vores kusine til middag. Jeg har længe researchet på den ultimative hjemmelavede burger, og aftenens selskab var perfekt til at teste den komposition, jeg var kommet frem til. Det har dog været et projekt, der har strakt sig over et par dage - men lad mig allerede nu love, at det var hele arbejdsindsatsen værd!

Noget af det, der altid har ærgret mig, er, at fars ofte bliver smuldret i det, når man steger - selv med en relativ høj fedtprocent er det, som om det er svært at få en homogen fars, medmindre man kommer alverdens bindemidler i. Derfor begyndte jeg med at finde ud af, hvad det bedste stykke oksekød ville være - med henblik på at det skulle hakkes herhjemme. Flere anbefaler spidsbryst, men jeg faldt over slaget - populært kaldet flanksteak. Et sjældent brugt stykke kød, der derfor fås til særdeles rimelige penge. Især hos de rare halalfætre i Nansensgade.

Bollerne er også et kapitel for sig. De skal være bløde, men substantielle nok til at klare vægten af en reel burger + diverse saucer. Men bollen skal heller ikke have en skorpe, der ridser ganen, når du spiser. Så jeg tænkte, at jeg nok skulle have fat i en dej med mælkeprodukter. Jeg faldt over en amerikansk opskrift, som jeg prøvede - og den gav skønne, perfekte boller, med en lidt sødlig smag.

Så er der selvfølgelig hele diskussionen om fyld. Der er jo nærmest religioner for, hvad der skal i - og især hvad ikke skal i. Min bror, eksempelvis, hader syltede agurker. Han kalder dem for forrædere. Jeg vil ikke undvære dem. For mig er masser af rødløg et must - det samme er en smagfuld cheddar. Men det bestemmer du selv. Og jeg vil vove den påstand, at med nedenstående bøf, behøver du ikke at pøse fyld i. Den smager kødfuldt, er saftig, kan steges rød som en ordentlig steak og er i det hele taget hovedrollen værd.

Burgerboller, 10 styk:

3 dl sødmælk
2,5 dl fløde
0,6 dl lunkent vand
7 g tørgær
0,6 dl sukker
12 dl hvedemel
2 tsk salt

1 æg
Sesamfrø (kan udelades)

Varm mælk og fløde op til lige under kogepunktet og lad det køle ned til lillefingertemperatur. Rør samtidig tørgæren ud i det lunke vand og lad det stå i cirka fem minutter. Det skulle gerne begynde at skumme op - hvis ikke, så lav en ny portion og vær sikker på, at vandet hverken er for varmt eller for koldt.
Bland mælkefløde-blandingen sammen med gærblandingen og rør det sammen med mel, sukker og salt. Ælt det på maskine eller med håndmikseren i mindst 5 minutter - dejen er ret klistret. Saml den hurtigt med hænderne og kom den op i en skål med lidt olie. Vend dejen rundt i olien, dæk den med et viskestykke og lad dejen hæve i 2 timer.
Rul nu dejen ud - lad være med at slå den ned, du skal bevare så meget luft som muligt. Rul den ud, så den er cirka 3 cm tyk og stik nu burgerbollerne ud. Jeg bruger en ret stor form, cirka 12 cm i diameter. Læg bollerne på bageplader, dæk dem med olieret film eller folie og lad dem hæve i 2 timer. Pensl med sammenpisket æg og drys med sesamfrø. Bag dem 20 minutter ved 190 grader - de skal være let brune på toppen og lyde hult, når du banker på bunden.

Bøffer, 4 styk:

800 g okseslag (flanksteak)
2 tsk salt
Peber

Puds slaget - eller få slagteren til at gøre det. Skær kødet i tern på cirka 3 x 3 cm og drys med saltet. Læg det i en plastpose og lad det hvile på køl i 6 timer. Skyl så kødet hurtigt under den kolde hane, tør det og hak det fint i en foodprocessor (eller kødhakker, hvis du har sådan en model). Form bøfferne, krydr med peber og steg dem. Jeg giver dem cirka 5 minutter i alt - og husk, at de skal hvile.
Nu kan du fylde burgeren med dine favoritsager - velbekomme.
P.S. Husk servietter - du får brug for dem!

___________________
Er du ny ved Komfuret? Så først og fremmest velkommen. Husk, at du kan abonnere på indlæg ved at klikke på rss-feed-feltet i spalten til højre. Øverst i spalten kan du også melde dig til som fast læser - det er altid rart at se, hvem der læser min blog :-) Efterlad gerne en kommentar, hvis et indlæg har inspireret dig. Du er også altid velkommen til at maile på kristineskomfur (at) gmail (dot) com - jeg vil elske at høre fra dig.

3 kommentarer:

  1. Mums! Det er ikke noget som en god burger :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Kristine,
    Jeg faldt lige over din skønne blog ved et tilfælde og blevet taget med storm. Min mand og jeg - og vores 3 børn - er også store madelskere. Vi kan få lang tid til at gå med at recherchere og planlægge det perfekte måltid! Jeg læser kogebøger som andre læser ugeblade! ;0)
    Nu fandt jeg så denne opskrift på burgere og den skal vi prøve. Vi elsker burgere hjemme hos os, men jeg har haft de samme oplevelser med det hakkede kød som dig. Så går glæden ligesom lidt af. Jeg prøvede engang at binde farsen med et æg. Det skulle jeg ALDRIG ha gjort. Fyffer pyffer! Jeg har min egen kødhakker, så jeg skal helt klart teste flanksteak-metoden! .... Hvorfor skyller du kødet?

    Jeg glæder mig til at læse mere. Har meldt mig som fast læser.

    Kram fra Randers
    Camilla

    SvarSlet
  3. Hej Camilla

    Tak for de rosende ord - det luner på en ellers kold sommerdag :-)
    Jeg skyller egentlig bare kødet for at fjerne det værste af saltet, men det er ikke noget, der er nødvendigt. Du kan også bare tørre det af med lidt køkkenrulle.

    Det er en super burger, så god fornøjelse.

    Kh Kristine

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails