søndag den 3. januar 2010

Et spørgsmål om smag

Hver måned stiller et af mine favorit-madmagasiner, Food Illustrated, de samme spørgsmål til en kendis under overskrifter A question of taste. De handler om mad og måltider - og for at du kan komme lidt tættere på mig, besvarer jeg her FI's spørgsmål:

Hvad spiste du i aftes?
Rispapirruller med rejer, grøntsager, krydderurter og risnudler med hoisinsauce og hakkede peanuts. Dampede dumplings med henholdsvis rejer og svinekød med en dyppesauce af lys soyasauce og limesaft. Hertil dampede edamamebønner med Maldon-salt.

Hvem ville du invitere til dit drømme-middagsselskab?
Jeg holder damemiddage for mine nærmeste veninder en eller to gange om året, og det er nogle fantastiske damer jeg har i mit liv. Men derfor kan der jo godt være plads til et par tilføjelser: Michelle Obama, Oprah, Anna Wintour, Whitney Houston og Martha Stewart.

Er du en god kok?
Ja. Ikke fordi jeg kan lave souffle, beurre blanc og alle mulige fancy franske sager (for det har jeg ikke prøvet endnu), men fordi jeg kan lave mad, der er fuld af smag og kærlighed, og som folk elsker at spise. Men jeg vil gerne prøve at kokkerere mig gennem nogle af de store klassikere, så måske jeg skulle se at komme i gang med Julia Childs samlede værker...

Hvad har du altid i dit køleskab?
Peppadew-pebre, Mutti-tomatpure på tube, chilipasta (grøn og rød), parmasanost (den fra Mad & Vin er fantastisk) og abrikosmarmelade fra Cipriani.

Hvilken mad minder dig om din barndom?
Enhver form for farsret. Svinekoteletter. Gul karry. Popcorn. Kold spaghetti. Vandbakkelser.

Hvilken restaurant er din favorit?
Det er næsten umuligt at sige - det kommer helt an på anledningen og selskabet. Men jeg har spist mange gode måltider på Umami. Jeg havde en fantastisk aften på Famo i Saxogade. Jeg føler mig altid hjemme hos den gale spanier Kiko, der bestyrer El Porron i Vendersgade (prøv hans 'nissehuer'). Og jeg mindes en festlig aften med dim sum og oksekød i wasabisauce på Pak Ka på Halmtorvet. Og så er der Saigon i Sølvgade, der har åbnet mine øjne for det vietnamesiske køkken på en måde, som Le Le aldrig formåede.

Hvad er det mærkeligste, du nogensinde har spist?
Stegt lammehjerne med grønne pebre. Det smagte fantastisk, men det var alligevel en sjov ting. Det var på Somor Rostro i Barcelona, og først vidste vi ikke, hvad det var. Men jeg rodede lidt med et stort stykke, og pludselig spottede jeg den velkendte struktur. Jeg er ikke sikker på, at resten af selskabet nød det så meget, som jeg gjorde...

Hvad skulle dit sidste måltid være?
Foie gras. Steak frites med bearnaise og en grøn salat. Creme Brûlée.

Hvis du har lyst til at læse nogle af de originale FI-questionnaires, så klik her!

4 kommentarer:

  1. En lille kommentartest

    SvarSlet
  2. Apropos det mærkeligste - og væmmeligste - jeg har spist: Dengang vi blev indbudt til fest hos Ababda-beduinerne i Egypten. De var mægtig flinke og havde stablet et sandt festmåltid på benene. Hakket gedemave. Gæt hvem der fik et stykke spiserør ...
    Og som kronen på værket turde jeg ikke drikke deres vand, fordi det var hentet i Nilen, hvilket for mig ville være lig med en mega gang mavekneb. Så jeg kunne ikke engang skylle spiserøret ned. Jeg blev nødt til at knase mig igennem det, før jeg kunne sluge det. Det havde en ubehagelig, fad smag.
    Det håber jeg dælme aldrig, at jeg bliver nødt til at spise igen :-)

    Kh. Knirke

    SvarSlet
  3. Thomas Engelsmann21. januar 2010 kl. 13.41

    Hvad spiste du i aftes?
    En ”Menu 6” + misosuppe fra den lokale sushipusher på Nørrebros Runddel.

    Hvem ville du invitere til dit drømme-middagsselskab?
    Scarlett Johansson.

    Er du en god kok?
    Nej, det vil jeg ikke sige. Jeg forsøger at løbe opsvinget i gang og hylder trofast princippet om at støtte lokale restauratører mest muligt. Jeg har et par signatur-retter, som jeg med lidt held kan få til at smage hæderligt.

    Hvad har du altid i dit køleskab?
    1 flaske champagne, 1 flaske chardonnay, Schweppes tonic, friskpresset appelsinjuice, et par udenlandske øl, sorte oliven og et godt brød.

    Hvilken mad minder dig om din barndom?
    Lørdagskylling med kuvertflutes.

    Hvilken restaurant er din favorit?
    I Danmark Les Education Nationale – et stykke koncentreret Paris midt i Københavns Larsbjørnstræde. Og i udlandet Pierre Victorie i Soho (London), som jeg vender tilbage til igen og igen og altid anbefaler til venner og bekendte. Du spiser ikke bedre for 350 kroner noget sted i verden.

    Hvad er det mærkeligste, du nogensinde har spist?
    Nomas køkken.

    Hvad skulle dit sidste måltid være?
    En cheeseburger med fritter og chipotle. Dertil en iskold Coca Cola serveret med is og en skive citron.

    Thomas

    SvarSlet
  4. God dag til dig, her er en hurtig påmindelse, bare hvis du har brug for en rigtig stavekontrol for at hjælpe med at genoplive dit smuldrede forhold her er en, der virkelig er alsidig, medfølende og pålidelig, når det kommer til stavning .. Læge Egwali stavning hjemme er den det rigtige valg for dig. Kontakt og forklar ham, og jeg kan forsikre dig om, at resten ville være fuldstændig magi, mit kærlighedsliv var på randen af sammenbrud, indtil jeg bestilte en kærlighedsfrase, jeg er et levende vidne i dag og også bruger jeg dette middel til at lade verden vide af denne store stave læge, der bragte fred og ro til mit hjem, Tal med ham i dag og få din følelsesmæssige frygt smidt væk.
    Du når ham ved disse kontakter!

    Whatsapp: +2348122948392
    Couriel: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails