mandag den 18. januar 2010

Leas guldkage



Guldkagen er et relativt nyt medlem af min familie - den blev bragt ind i vores liv af den smukke Lea Skov. Jeg tror, den er en klassiker i hendes familie, og den er allerede et must ved fødselsdage og andre festligheder.

Kort fortalt har vi at gøre med en bombe af sukkerdej, marengs, hindbær og flødeskum - og den virker!

Guldkage til 8:

4 æggeblommer
70 g sukker
70 g smør
110 g mel
2 spsk mælk
2 tsk bagepulver
4 æggehvider
170 g sukker

5-6 spsk hindbær- eller jordbærsyltetøj
1/4 l piskefløde, piske til blødt flødeskum

Pisk æggeblommer og 70 gram sukker grundigt sammen. Smelt smørret over lav varme. Bland mælken i det smeltede smør og hæld blandingen op i æggesnapsen i en tynd stråle, mens du pisker. Bland mel og bagepulver og rør det i dejen.

Pisk nu æggehviderne til de danner små toppe, kom 2 spsk sukker i og pisk, til marengsen bliver sej og vend så resten af sukkeret i.

Fordel dejen i to springforme og fordel derefter marengsen ovenpå. Bag de to kager på ovnens nederste rille i 30-60 minutter på 120 grader. Pas endelig på at kanten ikke bliver for tør.

Når de to kager er kølet af, lægger du dem sammen omkring et tyndt lag syltetøj og flødeskummet. Hvis det er sommer, så brug endelig friskebær i stedet for syltetøj.

___________________

Er du ny ved Komfuret? Så først og fremmest velkommen. Husk, at du kan abonnere på indlæg ved at klikke på rss-feed-feltet i spalten til højre. Nederst i spalten kan du også melde dig til som fast læser - det er altid rart at se, hvem der læser min blog :-) Efterlad også gerne en kommentar, hvis et indlæg har inspireret dig, efterladt tvivl eller blot inviterer til et par ord - jeg vil elske at høre fra dig. Du er også altid velkommen til at maile på kristineskomfur (at) gmail (dot) com.

3 kommentarer:

  1. Hej Kristine.
    Jeg er ny på din blog - den er helt fantastisk.
    Guldkagen har været en del af mit liv siden jeg mødte min mand for 22 år siden. Min svigermor lavede den til alle fødselsdage. Hun lavede dog moccaflødeskum. Piskefløde piskes let med et par tsk neskaffe. Det smager også superdejligt. Kaffesmagen er en god modstand til den søde kage.
    Kh Majbrith

    SvarSlet
  2. Kære Majbrith

    Tusind tak for rare ord om min blog - dejligt at høre. Jeg arbejder lige nu på en kogebog, som forhåbentlig snart bliver til virkelighed. Og så kan du også følge med i Komfuret hver uge i ALT for damerne.
    Det er sjovt med Guldkagen - jeg møder mange, der ligesom dig kan huske den fra for mange år siden, og alle har hver deres version. Jeg vil helt klart prøve din moccaversion, for jeg elsker kaffe :-)

    Kh Kristine

    SvarSlet
  3. Det da bare rigtig træls, for bundene blir jo ikke ordentlig bagt

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails