søndag den 6. december 2009

Gammel-skole-sukkerbrødskage med vaniljemarinerede æbler og mørk chokolade





Egentlig er jeg ikke sikker på, at min mormor eller farmor nogensinde har serveret sukkerbrødskage for mig, da jeg var lille. Fra min mormor kan jeg mest huske hendes marengs med chokolade, melbollerne i hendes hønsekødssuppe og de stenhårde 'rutebiler' på kaffebordet. Minderne om min farmor handler mest om de dage, jeg tilbragte i Fru Grønlunds Ost i Randers, hvor hun arbejdede. Jeg kan stadig lugte alle de mange oste og huske, hvordan lydene ekkoede på flisevæggene.

Nåmen, tilbage til sukkerbrødskagen. Basisopskriften er fra Gyldendals Kogebog og efter billederne at dømme har vi at gøre med en oldgammel kagefætter, den er i hver fald fra halvfjerdserne... Traditionelt ruller man æblerne i hvidt sukker og kanel, men da jeg er sikker på, at jeg nok skal få rigeligt med kanel i den kommende tid, tog jeg chokoladevejen. Den smager også meget bedre. Resultatet bliver en saftig æblekage, som er nem at tage med til kolleger, veninder - eller på skovtur. Når den tid altså kommer.

Sukkerbrødskage med vaniljemarinerede æbler og mørk chokolade:

150 g blødt smør
250 g lyst rørsukker
3 æg
210 g mel
1 tsk bagepulver
4-5 æbler
5 tsk hjemmelavet vaniljesukker (se tip nedenfor)
100 g god mørk chokolade (70-85% kakaoindhold), grofthakket

Skræl æblerne, skær i kvarte, fjern kernehuset og skær hver kvart i 2-4 stykker. Vend æblerstykkerne sammen med vaniljesukkeret og stil til side.

Pisk smør og sukker blødt og piske æggene i ét ad gangen. Bland mel og bagepulver og fold i dejen. Kom dejen op i en springform, som du har smurt og beklædt med bagepapir (så er det meeeget nemmere at tage kagen ud bagefter). Kom æblerne ovenpå dejen, drys chokoladen over og pres det hele godt ned i dejen.

Bages 45-50 minutter ved 175 grader. Glem det gamle trick med strikkepinden, for at se, om dejen er bagt færdig. Æblerne gør dejen så fugtig, at strikkedimsen aldrig bliver helt ren. Vurder i stedet  det yderste af oversiden på kagen - den skal være relativt sprød og fast.

Kagen kan godt serveres lun - eksempelvis med letpisket flødeskum eller creme fraiche. Du kan også køle den af og drysse den med flormelis. Mmmm...

TIP! Hjemmelavet vaniljesukker
Når du har brugt vaniljestænger, må du endelig ikke smide dem ud. Stik dem i stedet i et gammelt syltetøjsglas og hæld almindeligt sukker over. Lad det stå i en måned eller to - ryst gerne en gang imellem. Så smager sukkeret dejligt af vanilje. Skal det være luksusmodellen, blender du hele vaniljestænger sammen med sukker i en foodprocessor og sier sukkeret bagefter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails