søndag den 20. december 2009

Pollo con crema di carchofi, pancetta e rosmarino

I aftes fik jeg min veninde Stine til middag. Jeg ved, at hun elsker det italienske køkken, så menuen var rimelig nem at udtænke. I min køleskabslåge fandt jeg et glas med den skønneste artiskokcreme med hvidløg, og det var egentlig den, der satte gang i ideen om denne ret.

Normalt når jeg laver kylling, plejer jeg at proppe alverdens gode sager (smør, hvidløg, krydderurter) ind under skindet. På den måde trænger det ind i kødet og giver det smag hele vejen igennem. Derfor blev menuen denne lørdag til kylling med artiskokcreme - pakket ind i pancetta (som er en særlig smagfuld italiensk bacon) og rosmarin, som giver en dejlig dybde til kylling og svinger helt utroligt godt sammen med pancettaens salte kød.

I Italien spiller kødet (eller fisken) altid hovedrollen - og når du bestiller på en restaurant, er det som regel kun kødet, du bestiller. Vil du have tilbehør (kartofler, grøntsager), skal du kigge under 'contorni'. Aftenens tilbehør var ristede svampe med hvidløg og et drys rosmarin samt smørdampede grønne bønner.

Pollo con crema di carchofi, pancetta e rosmarino til 2:

4 stykker kylling, eksempelvis overlår
8 tsk artiskokcreme med hvidløg
8-12 skiver pancetta
6-7 kviste rosmarin
Salt
Peber
Olivenolie

Løsn forsigtigt skindet fra kyllingestykkerne med pegefingeren. Du skal lave en lomme mellem kødet og skindet. Smør 2 tsk artiskokcreme på kødet og tryk skindet ned igen. Hak 2-3 kviste rosmarin fint og drys det over kyllingestykkerne sammen med lidt salt. Pak nu kyllingestykkerne ind i 2-3 skiver pancetta og fæstn stykkerne med en kvist rosmarin. Ved at pakke kyllingestykkerne ind i pancetta holder du på saften, så kyllingen bliver smørmør og saftig, og samtidig bliver pancettaen supersprød. Mmmm...

Læg kyllingen i et ovnfast fad, dryp med olivenolie og drys friskkværnet peber over. Sæt fadet i en forvarmet ovn på 225 grader. Efter 10 minutter sænker du varmen til 180 grader og steger kyllingen videre i 50 minutter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails