torsdag den 17. december 2009

Polarruller - diner style



Nogle aftener gider jeg bare ikke stå i mit køkken. Det er sjældent, men det sker. Det er noget med, at sofaen trækker mere end skærebrættet. Måske har du også sådan nogle aftener? Og er det så her, du henter takeaway - eller nøjes med en skål havregryn? Det behøver du jo ikke! Jeg har et helt batteri af retter, der praktisk taget ikke engang kræver, at du tænder for komfuret. Bonus ved disse retter er, at du får mere næring og smag end med eksempelvis havregryn, og at du ved, præcis hvad der er i - i modsætning til takeaway. Det kan jeg godt lide.

Denne ret - og jeg bruger ordet 'ret' meget let i denne sammenhæng - kan du lave med mange slags brød. I aften valgte jeg polarbrød, som er en frisk firkantet fætter fra Irma, men du kan også rulle med fuldkorns-tortillaer eller orientalske fladbrød. Du kan varme dem, hvis du har lyst, men der kommer ikke noget madpoliti og fængsler dig efter 'krymmelparagraffen', hvis du spiser dem kolde.

Går du hele diner-vejen skal du naturligvis servere sprøde fritter til, men rullerne er også dejlige og lidt sommerlige, hvis du spiser dem solo. Et must i mine ruller er Peppadew-pebre, runde chilier, der er picklede så de smager sødt, pikant, stærkt på samme tid. Jeg spiser dem nærmest til alt, og synes der er noget galt, hvis der ikke står et glas i mit køleskab. Du køber dem i Irma.

Polarruller til 2:

2 Polarbrød
8 kyllinge-inderfilet
6-8 blade miniromainesalat
1 tomat i smalle både
1 avokado i smalle skiver
6 smalle skiver cheddarost
8 Peppadew-pebre
2 spsk mayonnaise (jeg foretrækker Hellmann's, når jeg ikke laver den selv)
Chiliflager
Salt

Krydr kyllingestykkerne med salt og chiliflager og steg dem på panden. Smør Polarbrødene med mayonnaise og rul dem omkring salat, tomat, avokado, cheddarost, Peppadew-pebre og den lune kylling. Hvis du elsker chili, kan du også drysse chiliflager på mayonnaisen, inden du ruller løs.


Chilifritter til 2:

500 g pommes frites (bølgefritter har mere overflade end lige, og derfor bliver de sprødere)
Chiliflager
Salt


Steg fritterne i ovnen og i det øjeblik du tager dem ud, drysser du med salt og rigeligt med chiliflager. Det giver fritterne et kick, både at se på og at spise.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails