søndag den 6. december 2009

Kung Fu Kristine

I aftes spiste jeg med to veninder på Kung Fu Izakaya i Sundevedsgade på Vesterbro. Maden er japansk - fisk, tang, bønner, ris og så videre i den dur - og det duer! Især når maden er ledsaget af stedets skønne cocktails, jeg anbefaler Ginger Apple Saketini.

En almindelig søndag aften kaster jeg mig sjældent ud i cocktails - det der søndagsclubbing har aldrig fanget an hos mig. Men maden kan jeg jo godt lade mig inspirere af. Derfor stod min søndagsmenu i dag på teriyaki-marineret laks, ris med sesam og chili samt spinat og avokado med tahin/fromage frais-dressing. Relativt sundt, og du er velkommen til at gøre det endnu sundere med vilde eller brune ris, eksempelvis. Uanset ris-type er dette her i virkeligheden den ultimative tømmermands-mad: laks og avokado spækket med sundt fedt, gode fibre i spinaten og kulhydrater i risen til at opsuge al alkoholen i din krop.

En eller anden gammel klog japaner vil sikkert mene, at du bør lave dine teriyaki-sauce selv - og derfor får du også min opskrift herunder - men du kan også købe udmærkede saucer på flaske hos eksempelvis Asien Supermarked på Østerbrogade i København. En fætter fra flaske er især velegnet på hverdage, hvor det hele skal gå lidt stærkt.

Laks med teriyaki-marinade:

1,25 dl soyasauce
1,25 dl mirin (sød risvin)
2 spsk sukker

2 små laksefileter
0,5 dl teriyaki-marinade


Bland alle ingredienserne til marinaden i en lille gryde og varm op over medium varm. Lad det simre nogle få minutter, sluk for blusset og lad saucen køle helt af. Bland eventuelt en smule sesamolie i. Hæld på flaske og opbevar i køleskabet.

Mariner laksen i 20 minutter og steg den derefter 15 minutter i saucen i ovnen på 180 grader. Server den med klistrede jasminris, som du har drysset med sesamfrø og tørrede chiliflager - det smager dejligt og ser godt ud. Præcis, som mad bør være.

Salat med spinat og avokado med tahin/fromage frais-dressing:

1 dl fromage frais (eller yoghurt naturel)
1 spsk tahin (sesampasta)
1 lille hvidløg, presset eller revet fint
Vand
Salt
Peber
Sukker

2-3 håndfuld friske spinatblade
1/2 avokado (eller en hel, hvis du elsker avokado ligesom jeg gør)

Rør fromage frais og tahin sammen - bliv ikke nervøs, hvis den først stivner og bliver meget fast. Det er fordi, fromage fraisen er køleskabskold og derfor nedkøler olieindholdet i tahinen. Bare bliv ved med at røre, så skal dressingen nok blive glat. Tilsæt hvidløg og rør vand i, til dressing bliver tyndere, men ikke vandet. Smag til med salt og peber - hvis dressingen er meget bitter, kan du justere med en smule sukker.

Anret spinatblade og tynde avokadoskiver i et lille fad, dryp dressingen over og pynt med sesamfrø.


1 kommentar:

  1. Hej Kristine - din mail virkede ikke så jeg prøver lige her med "vores version af sesam/yoghurt dressingen fra Kung Fu
    Vores opskrifter er ikke hemmelige vi deler gerne.

    Vi plejer at lave store portioner og derfor er dette ca. mål i dele

    Sådan gør vi:

    Blend 1 del firm tofu, med 1/3 hvid sesampaste (tahini kan bruges ellers kan du lave det af alm ristede sesamkerne), 1/5 del misodip (hvid miso, mirin (eller sukker), sesampaste, hvidløg, chili og soja) 1/3-2/3 Yamasa soja (letsaltet japansk soja).

    Vend det sammen med sødmælks yoghurt (ca. 4/5 dele) - Der kan sikkert også bruges drænet yoghurt, fromage frais el. lign. - Yoghurten kan også undlades, hvis det skal være traditionel japansk. Men det kan blive lidt for "tungt".

    Held og lykke

    Niels fra Kung Fu Izakaya Bar

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails