torsdag den 31. december 2009

Rock og rul a la Vietnam



Jeg har aldrig været i Vietnam. Men jeg elsker maden derfra. Eller rettere, den nede fra Saigon i Sølvgade. Jeg nyder den friske, sprøde, spidse smag - maden har en lethed, som eksempelvis det thailandske køkken savner. Mange friske krydderurter, mindre sovs. Min helt klare favorit er de friske rispapirruller - kaldet sommerruller.

Så da det i aften var tid til den årlige post-julemiddag med familien i København, og hvor vi traditionelt går langt uden om traditionel julemad, tænkte jeg, at det var tid til disse milde, sprøde og sunde ruller. Jeg rundede først Den Kinesiske Købmand i Nørre Voldgade i København, der bugner med nudler, friske krydderurter, grøntsager og frosne mærkværdigheder. Med sådan en fætter fem minutter fra min hoveddør, er det verdens nemmeste ting at koge sig om på den anden side af kloden.

Sommerruller kræver helt sikkert lidt øvelse, men efter 4-5 ruller har du lært rulleteknikken - det, der tager tid er at skære grøntsager. Det er her, hvor jeg liiiige nævner, hvor meget jeg ønsker mig et mandolinjern. Suuuuk. Nåmen, jeg lavede - med storartet og uundværlig hjælp fra min lillebror - to forskellige slags ruller. Nogle med lynstegte rejer og andre med hoisin-marineret oksekød med chili. Alle røg ned i en forrygende fart og var virkeligt hyggelige at sidde sammen omkring.

Sommerruller med rejer/oksekød til 8:

16 stykker firkantet rispapir
250 g rå tigerrejer
250 g oksebøf, gerne højreb med fedtkanten skåret af
2 hjertesalathoveder, delt i blade med de hårde stængler skåret af
100 g ris-vermicellinudler
1 stor gulerod, skåret i fiiiine, tynde stave
1 agurk, skrællet, udhulet og skåret i lige så tynde stave
3 forårsløg, skåret i i tynde, lange stave
En håndfuld thailandske basilikumblade
En håndfuld mynteblade
En håndfuld korianderblade
Chiliflager
Hoisinsauce
Peanuts

Halver rejerne på langs og steg dem lynhurtigt i varm vindruekerneolie. Stil til side og lad køle af. Skær oksebøffen i tynde skiver. Varm derefter olie op i en pande og tilsæt 2 tsk chiliflager. Når de er let brankede vender du kødet ud på panden og tilsætter 1 stor tsk hoisinsauce. Steg kødet færdigt, stil til side og lad køle af.
Læg risnudlerne i en skål og lad dem trække i varmt vand, til de er bløde og møre men ikke udsmattede - hæld koldt vand over og dræn dem.

Fyld nu en bradepande med varmt vand og hav alle ingredienser klar - så er det rulletid!
Tag et ark rispapir ad gangen og udblød det i vandet - det tager max 30 sekunder. Læg nu arket på et skærebræt og læg fyldet ovenpå - det skal ligge lidt ind mod midten, men ikke helt. Begynd med salatblad - det er nemlig med til at holde på alle løsdelene. Læg nu en portion nudler (klip det eventuelt fri fra nudelbunken med en saks), gulerødder, agurk, forårsløg, krydderiblade og til sidst rejer eller oksekød. Fold derefter kanterne ind over fyldet og rul så rullen stramt sammen, uden at rive rispapiret over.

Du kan godt lave rullerne et par timer i forvejen og så stille dem køligt, men ikke længere - så bliver rispapiret sejt og usjovt at spise. Når du er klar til at servere rullerne, skærer du dem over diagonalt og serverer dem med hoisinsauce og hakkede peanuts.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails